Nu bliver det spændende og du vil komme til at lære noget. Når du er selvstændig, så er der mange interessante og nervepirrende ting, som du skal relatere sig til. Det kan have helt udslagsgivende betydning for din virksomhed.
Uanset om du har et enkeltmandsfirma, et ApS eller et aktieselskab, så læs med her!

Man får nedenfor en liste med de ting, som det er vigtigt, at man har helt styr på. Oversigten er muligvis ikke den største, men anvend den endelig til at brygge din egen liste!

Målsætninger og perspektiveringer

En god del kører bare derudaf i firmaet med aftaler, som skal løses lige her. Af og til er det en anbefalelsesværdig ide at flytte fokus fra indefra forretningen til udefra, og sondere hvor du vil hen med firmaet. Har du en ide for firmaet, hvordan forandrer du firmaet på det strategiske og praktiske level. Enkelte af de ting som man kan gøre er, at anvende rettesnore til udvikling af firmaet som De 4 P’er, Sostac, SWOT, SLEPT eller lignende. På den facon kan du faktisk ret nemt skabe et generelt overblik over, hvor virksomheden befinder sig, og hvor man godt vil have den henimod!

Hav styr på økonomien

Det kan være ret kedeligt, at fumle rundt i de økonomiske dokumenter. Her kan man finde nogle af dine tætte kunder, der absolut ikke har fået afregnet deres fakturaer til jer, og så står man og vurderer: Er det her noget med inkasso, hvordan fungerer det nu med inkassovarsel og er det meget lettere bare at finde et professionelt firma til at håndtere inkasso. Det er typisk ikke i hverdagene du ser det her, men når du knokler med momsregnskab og årsregnskab. Her er det vigtigt at have en god bogfører og en udmærket revisorvirksomhed. Revision og arbejde med bogholderi er for mange firmaer et rent helvede. Men det skal håndteres, og det er yderligere en af de væsentlige elementer i dit firma, som du skal forholde sig til.

God stemning blandt dine medarbejdere

En stor del af det som skaber dit foretagende, det er dine medarbejdere. Hvis du ikke har skarpe medarbejdere, så har du ikke en udmærket firma. Der er en hensigtsmæssig del metoder til, at skabe et godt sted at være og gøre dine ansatte glade. Det er både godt for en positiv selvopfattelse som virksomhedsleder, men faktisk også godt for virksomhedens økonomi. Tilfredse medarbejdere går som regel længere for at danne et godt resultat for dig.
Et helt centralt element er den måde man taler til hinanden! Hvordan snakker du til dine ansatte, hører du efter hvad de siger og griner du af deres vittigheder – selv dem som er rimelig dårlige! Et godt arbejdsmiljø er helt essentielt specielt i flade organisationer, at der er en god og rar måde som vi taler til hinanden på.
Et andet sted du kan sætte ind på ved arbejdsmiljø er gode materielle vilkår. Når du har ansatte der arbejder i det fri, så sørg for behageligt tøj til alt slags vejr og gode beskyttelsesko hvis du er på en risikofyldt arbejdsplads. Hvis man har ansatte på kontor, så kan faktorer som design kontorstole og nye moderne og ergonomiske hæve sænkeborde til at forbedre standarden for dine ansatte. Det kan egentlig også været lækkert udførte lamper og andet indendørs kunst, og gode ismaskiner som Nemox Gelatissimo Exclusive eller noget i den stil!

Dine samarbejdspartnere er vejen til mere profit!

Typisk så har vi firmaer en tendens til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt mennesker. Når vi begynder at bearbejde dem mere som levende mennesker, så kan det få stor betydning for din virksomheds prioritering i deres univers. Når det bliver koldt og du ved din sælgers pige lige er fyldt 3 år, så finder du selvfølgelig en flyverdragt i god kvalitet, som man har købt gennem en af de andre firmaer, som du arbejder sammen med!.

Kundepleje er vejen til god forretning

Kunderne de eksisterer uanset hvad du gør. Man er til for kundernes skyld. Det er hele fundamentet og det er afgørende du begriber dette. Uagtet om man hjælper kunder med at lave pillefyr, familie opstilling og parterapi eller sælger dem hardball våben, så er det helt samme problematik. Du er til for mine kunder. Det der gør dig vigtig er, at det er dig, der skaber værdi for kunden. Hvis man ikke kan opretholde den relation, så har man som firma ikke nogle berettigelse! Således er det et anbefalelsesværdigt approach at udvikle merværdi til kunderne selv når man ikke sælger dem noget. Det kan være at sende en julehilsen eller give information, som kan være relevant og hjælpsomt for din kunde!

Vi håber, at du kan anvende nogle af ovenstående faktorer i dit firma, selvom det ikke altid er det mest spændende at relatere sig til.