Håndvægte er gode til rigtig mange øvelser og du kan faktisk træne hele kroppen med brug af håndvægte. Det behøver nemlig ikke kun at være øvelser for dine arme du træner med håndvægte. Her får du 4 bud på øvelser, som hver især træner sin kropsdel. Hvis du vil læse mere om øvelser med håndvægte så find et magasin om styrketræning.

Lunges med håndvægte

En god ben øvelse som lunges er, kan du faktisk gøre endnu mere effektiv med håndvægte. Når du vælger at tilføje vægt til en øvelse som lunges, så træner du faktisk dine ben og balder endnu mere effektivt. Så når du gerne vil træne dine ben (eventuelt derhjemme) så kan du vælge at lave lunges og så tilføje ekstra vægt i form af håndvægte. Øvelsen er sådan set den samme, du holder blot håndvægte i dine arme imens du hænger ned langs din side.

Dødløft med håndvægte

Du behøver ikke nødvendigvis at bruge en vægtstang og vægtskiver når du vil træne dødløft. Dødløft kan sagtens laves med håndvægte også. Så skal du kun vælge et træningselement at benytte, så er håndvægte mere alsidige end en vægtstang er.

Skulderpress med håndvægte

Dette er en klassisk øvelse, som mange laver med håndvægte. Du kender den garanteret derfor i forvejen. Dog skal den stadigvæk nævnes, da det er en virkelig god øvelse. Du kan med fordel bruge denne øvelse til at genoptræne din skulder efter en skade. Her bruger du blot en lille håndvægt og dermed ikke ret meget pres på den skulder.

Curls med håndvægte

Curls findes i flere varianter og det er fordi det giver forskelligt resultat til biceps. Alt afhængig af hvordan du holder på håndvægten, træner du forskellige dele af armen. Hammer curls giver en bredere og mere synlig stor overarm.